Hitta det rätta inlägget av "tiden räcker inte"

jag får inte min tid till att räcka till ordentligt, får skärpa mig, nu har jag dock varit sjuk, därför den dåligt uppdateringen, ber om ursäkt. sen vill jag ha bilder & videos att ladda upp men glömde min kamera hemma, tar med den nästa vecka!

idag ringde iaf mamma om praktikplats åt mig, vi skulle köra dit imorgon och prata med dom. anledningen till att jag inte själv ringer är för att jag har bara mobiltelefon i lägenheten och det blir för dyrt!

men iaf, har varit rätt sjuk och inte orkat göra någonting alls, därför blev orka satt åt sidan när det gäller träningen några dagar. och kan säga som så att det märks hon inte blivit tränad, hon är full av energi att hon måste få springa av sig lite först innan vi tränar.

lägger rätt mycket tid just nu på linförighet men varierar med andra olika moment också så att linförigheten inte blir tråkig. hon förstår nu att hon ska kolla på mig "än gör hon inte det hela tiden" men hon kollar på mig när vi ska börja gå fot, hon kollar upp några gånger undertiden vi går och hon kollar på mig när vi ska göra oss redo för att stanna. mycket duktigt.
sen har vi även tränat platsliggning, hon ligger kvar jätte fint, men har ett problem med henne och det är att hon tycker gräsmatten luktar så gott och att det är så tråkigt att ligga stilla, varför ska man ligga still när man kan göra annat roligt lixom?
Idag började vi träna på hopp över hinder, "momentet i lydnads klass 1" det vill säga att man sätter sin hund på ena sidan av "lydnads" hindret och går över på andra, så ska hunden hoppa över och sätta sig "fot".
har lite att träna på där, orka tänker nog att jag tror hon är dum som ska hoppa över, man kan ju lixom springa runt det..
men första gången idag, så vad ska man begära? första gången hon hoppar över ett hinder typ. förutom stockar osv i skogen!

höll även på med aportering idag, dock så gjorde inte orka det, hon ska först lära sig att inte tugga i den, men hon har ett väldigt bra föremålsintresse så min hundtränare sa att det inte kommer vara några alls problem att få henne till att aportera. skönt att höra!

men jag ger min inte, lydnadsklass 1 ska jag få till att sitta som en smäck! och jag ger mig inte innan.
Det är ju inte så lätt när man har en hund som är som en liten trottsig unge som inte vill som jag vill, men hon sköter sig över mina förväntningar, hon lyssnar inte alltid, men det hör till, får nog sluta att kommendera henne att sitta, hon tycker det har blivit så tråkigt, har kört mycket "sitt/ligg" övningar eftersom det också kommer i lydnaden. får hitta på något roligt så hon tycker det är kul att sätta sig när jag ber henne att sätta sig.

det finns olika lydnadsklasser, först kommer lydnadsklass 1, sen lydnadsklass 2, lydnadsklass 3, sen kommer lydnadsklass Elit.
för att gå vidare från lydnadsklass 1 ska man ha 160 poäng.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0